De sector ligt daarmee ver voor op schema. Op verzoek van de Europese Commissie was het de bedoeling dat de sector tussen 2015 en 2019 een calorieverlaging van 10% zou halen. Dat is dus ruimschoots gehaald. En hier blijft het niet bij. De frisdrankproducenten blijven zich ook de komende jaren inzetten om de inname van toegevoegde suikers uit frisdranken te verminderen.
De 14,6% vermindering van toegevoegde suikers is bereikt door onder andere nieuwe dranken zonder of met weinig suiker te ontwikkelen, suiker uit bestaande frisdranken te halen, in te zetten op kleinere verpakkingen en door consumenten aan te sporen om over te stappen van regular frisdrank naar light varianten. Naast de voortdurende vermindering van suiker en calorieën, heeft de Europese frisdranksector ook verreikende toezeggingen gedaan om zich verantwoordelijk te gedragen op de markt. Dit betekent onder andere geen reclame voor kinderen onder de 12 jaar, geen verkoop van frisdrank op basisscholen in de EU en alleen caloriearme en caloriearme dranken in de frisdrank-automaten op middelbare scholen in de EU.
De Nederlandse sector heeft als doelstelling om de hoeveelheid calorieën in A-merk frisdranken en waters met 25% te verminderen per 2020 en met 30% in 2025. In 2019 behaalde de Nederlandse frisdrank- en watersector een reductie van 25,1%.
Ondanks het feit dat sinds 2000 de hoeveelheid calorieën in frisdrank in Europa met 26% is gedaald en de frequentie waarmee en de hoeveelheid die schoolgaande jeugd drinkt de afgelopen 16 jaar is afgenomen, zijn de overgewichts- en obesitascijfers niet gedaald. Dit geeft volgens UNESDA, de Europese frisdrankkoepel, de complexiteit van het obesitasprobleem op.